Suplementacja witaminy D3

Witamina D3

W Polsce, coraz więcej ludzi zmaga się z niedoborem witaminy D3, zwłaszcza w okresie jesienno zimowym. Powodem tego jest ograniczony dostęp do światła słonecznego, dlatego też, w tym okresie zaleca się suplementację tej witaminy. Innymi przyczynami niedoboru witaminy D3 są choroby wątroby, niewydolność nerek, zespoły złego wchłaniania, nieodpowiednia dieta, stosowanie niektórych leków, predyspozycje genetyczne lub alkoholizm.

Rola witaminy D3 w organizmie człowieka

Witamina D3 spełnia wiele ważnych zadań w naszym organizmie. Do najważniejszych należy zaliczyć:

  • przyswajanie wapnia i fosforanów;
  • rozwój oraz mineralizacja kości;
  • wpływ na zdrowe zęby;
  • wzmocnienie układu odpornościowego;
  • zapobieganie chorobie Alzheimera oraz rozwojowi cukrzycy;
  • wpływa na układ nerwowy i endokrynologiczny;
  • łagodzi objawy depresji

Jak przyjmować witaminę D3?

Na samym początku dobrze jest zbadać sobie poziom witaminy D3, wykonując badania krwi. Ustalenie poziomy pozwoli nam ustalić zapotrzebowanie dla naszego organizmu. Najlepiej w tym celu udać się do lekarza.

Zalecenia maksymalnych dawek witaminy D3 na jedną dobę:

  • niemowlęta = 400 – 600 j.m;
  • dzieci do 10 r.ż = 600 – 1000 j.m;
  • młodzież i dorośli do 75 r. ż. = 800 – 2000 j.m;
  • kobiety w ciąży i matki karmiące piersią = 2000 j.m;
  • osoby po 75 r. ż = 2000 – 4000 j.m;
  • dorośli otyli = 4000 j.m;

Zdrowi ludzie powinni suplementować witaminę D3 w okresie jesienno zimowym. Latem natomiast i wiosną, jest ona dostarczana w odpowiedniej ilości poprzez światło słoneczne.

Suplementacja witaminy D3 jest szczególnie ważna u osób starszych oraz u kobiet znajdujących się w okresie menopauzalnym, ponieważ w tym czasie kości są osłabione i bardziej narażone na złamania, a regularne pobieranie witaminy D3 redukuje ryzyko złamań.

Dodatkowe zalecenia dotyczące przyjmowania witaminy D3

Witaminę D3 najlepiej przyjmować rano, ponieważ może ona zaburzać wytwarzanie melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za prawidłowy sen. Przyjęcie witaminy wieczorem może wywołać zatem problemy z zaśnięciem i osłabić jakość snu. Warto także zaznaczyć, że witamina D3 jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach, toteż powinna być ona przyjmowana z posiłkiem bogatym w tłuszcze. Dobrze jest ją przyjmować razem z awokado, rybami czy chociażby orzechami.

Witamina D3 a inne substancje

Witamina D3 często wchodzi w interakcje z innymi substancjami. I tak np.: witamina ta nasila działanie glikozydów nasercowych, a hamuje kortykosteroidy, barbiturany czy fenytoinę. Spożywanie natomiast alkoholu, dużej kawy i herbaty zmniejsza wchłanialność witaminy.